| Author |
Topic  |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 04/03/2007 : 19:40:13
|
Nytt spennende prosjekt: Sonic Liner fra Multiplex

Canarder har alltid sett spennende ut! Canard er en relativt liten vinge som er montert langt fram på flykroppen, og gir flyet helt spesielle aerodynamiske egenskaper. Modellen er basert på Boeings prosjekt "Sonic Cruiser", som skulle revolusjonere passasjerfly industrien: mindre støy, bedre fuel økonomi, fly fortere, høyere, lengre og raskere... Prosjektet ble skrinlagt etter noen år, men de lærte visst mye som har blitt overført til mer konvensjonelle flytyper. Men Multiplex laget en modell av Boeings teoretiske fly, og det skal jeg nå bygge . Settet er bestilt hos Øgrey Hobby www.ogrey.com, har det nok i posten om noen dager. Har faktisk hatt settet liggende ubygd tidligere, men solgte det i en ryddesjau. Har angret siden, og nå er det da bestilt igjen.. Dette er en elektromodell, og tenkte å legge ut info her fortløpende under byggingen, med bilder og greier. Kanskje en video til slutt . Her er en link til Boeings "Sonic Cruiser", og til venstre på siden kan man lese om konseptet, se tegninger og animerte videoer, kos dere: www.boeing.com/news/feature/concept/index.html" target="_blank">http://www.boeing.com/news/feature/concept/index.html
Noen bilder fra Boeing:

Thorleif |
Edited by - Thorleif on 15/03/2007 00:44:56 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 07/03/2007 : 23:07:15
|
Det går fremover, i dag kom pakken fra Elefun med motorer, ESC'er, propeller og greier, og melding om at pakken med flyet kan hentes på Posten.. Hentes i morgen, og da starter prosjektet for fullt, bilder kommer også.
Litt mer tørrprat før flyet ligger på byggebordet: Hele flyet er laget av Elapor, et ekspandert materiale som er omtrent likt EPP. Materialet er seigt og brekker ikke lett, har HELT andre egenskaper enn isopor. Limes med medium Cyanoacrylat på den ene limflaten og kicker på den andre, så zapppp.. Kan også lakkes med vanlig bilspray.
Spesifikasjoner: Hovedvinge: 126,5cm, Lengde: 130cm, Vekt: 1,55kg, Areal hovedvinge: 42dm2.
Flyet er utstyrt med 2 stk. standard 400-børste motorer som pusher. Disse direktedriver hver sin lille Gunther propell. I flere review sier de at dette gir nok kraft med 8celler NiCd/Nimh, men jeg skal kjøre Lipo 3cell, 3700mAh, 20C pakker, og det blir litt høy spenning for de motorene. Dette er ikke en speed modell, og vil ikke bli flydd på full throttle hele tiden, så ekstreme krav til motor er det ikke. Nå har det seg slik at du kan få kjøpt en "lang" 400 motor som heter Speed 480 til kr.130,- (børste motor), som tåler en strøm opp mot 13A eller noe, og det er løsningen her. Har samme aksel på 2.3mm som 400 motoren, og liker en spenning fra 6 til 12Volt. Den har høyest virkningsgrad (dvs. punkt der mest omsatt elektrisk effekt blir til bevegelse i propellen, og ikke varme i motoren) ved ca 5Ampere, så gunstig for flytiden (og varmen) å throttle litt ned. Det passer modellen bra også, hvis man flyr med full throttle i stup sier Multiplex at canard eller kropp vil brekke.. Det er egenskapen til canarden, den har faktisk en mye tøffere belasting enn hovedvingen, og vil brekke i full power stup. Har kjørt oppsettet i Motocalc programmet, og det antyder en strøm på ca 11Ampere, ved 480motor som direktedriver en 6x4APC (elektro), fra 3Cell Lipo. Skal måle strømmen (og turtallet ) når greiene er på plass. Som ESC bruker jeg billige Lipo børste regulatorer fra GWS: Li480, som tåler 15Ampere kontinuerlig, og mye mer kortvarig. Koster kr.200,- fra Elefun, og de automatdetekterer om det er 2 eller 3 cell Lipo, og velger riktig cut-off spenning for å beskytte batteriet. Hmmm.. bare ikke sleng på en utladet 3cell Lipo, så tror den det er en 2cell Lipo, og ødelegger pakken ved å velge for lav cut-off spenning.. Har ikke sjekket om det er et problem, men det er kanskje noe å tenke på.
Noe av det som er spesiellt med canarden er at den staller før hovedvingen (det er litt mer rundt dette enn som så, men kommer tilbake til det ). Det betyr at i stall så faller bare nesa på flyet framover, får igjen løft, og modellen flyr. Ingen tipstall av hovedvingen. Det betyr at man sikkert kan leke seg med å fly sakte lowpass med ekstremt høy nese, så gi full throttle, peke nesa oppover i en syk klatrevinkel... Hmmm.. det er teorien da, vi får se i praksis, hehe!
Har lånt et par bilder fra en omtale på RCgroups.com:

Thorleif |
Edited by - Thorleif on 11/03/2007 20:28:32 |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 11/03/2007 : 22:07:32
|
Flyet er i hus (og er faktisk alt ferdig limt sammen ). Det går utrolig fort med medium Cyano og Kicker. Har sprayet litt her og der for konstrastfarger, og den Elaporen tåler alt av spraylakk!
Sånn så settet ut etter utpakking:

Det er vel ikke så mange som bruker børstemotorer lenger, men sånn gjør jeg det når jeg innkjører disse (se også de to små fine børsteregulatorene 480Li fra GWS:

Børstene er flate fra fabrikk, og kobberfeltene på kommutatoren som de subber mot er runde. Hvis man kjører full effekt med en gang vil ikke strømmen bli fordelt rundt kommutatorkontaktene, og de kan bli skadet, faktisk børstene også. Så en 30minutters gange (uten propell eller gearbox) ved 1.5 til 2.0 volt er bra. Da får børstene en fin rund fasong, og kan levere strømmen til kommutatoren over et mye større areal. Dersom man ikke har en variabel strømforsyning, så gjør et lommelyktbatteri på 1.5V samme jobben. I denne prosessen slipes det løs en del materiale fra børstene, og derfor er det gunstig å senke motorene i vann under innkjøring. Noen sverger til springvann, andre til destillert vann. Jeg tar noe midt i mellom, batterivann (avionisert vann) som kjøpes for en billig penge på bensinstasjonen (kr.25,- for 1liter). Dette er nesten like rent som destillert vann. Etter innkjøring rister jeg godt ut vannet, sprayer inn universalspray, som fortrenger vannet, og smører akselforingen med tynn olje i begge ender. Se neste bilde hvor mye rusk som er i vannet etter 30min innkjøring :

på denne måten får du en børstemotor som håndterer høyere strøm, yter mer, og sannsynligvis varer lengre.
Var litt skeptisk til arealet på motor ledningene som fulgte med settet, det så ut som 0,75mm2. Er vel greit nok til 10Ampere, men kunne nok ønske meg minst 1,0mm2.. Men hvorfor lure? Jeg koblet opp en strømforsyning som kan levere MASSE strøm, og stile den inn på ca 12Volt. Kjørte via en elektronisk belasting 10.0Ampere i en 50cm bit av kabelen. Det vil si strømmen gikk "frem og tilbake i kabelen" for å simulere en motor tilkoblet et batteri. Innspenning var 11,9Volt og spenning målt i andre enden av kabelen (ved lasten) var 11,4Volt. Dvs. 0,5V spenningsfall i kabelen. Elektrisk effekt er strøm ganger spenning, så 5Watt effekttap vil det da bli i hver motorkabel (twin), så totalt 10Watt tap. Det blir såvidt lunk i ledningene. Nå er kanskje ikke 10 watt av totaleffekten på rundt 220Watt levert av batteriet mye, men likevel.. Det er batterikapasitet rett ut av vinduet. Men tykkere kabler er jo også tyngre, hmmm.. Jeg tror jeg prøver å tenke på noe annet, og bruker kablene som fulgte med .

Neste gang: Motor installasjon, radiostøy , servoer osv.. Thorleif
|
Edited by - Thorleif on 11/03/2007 22:16:28 |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 13/03/2007 : 23:07:10
|
Først litt bilder før installasjon av elektronikk og greier: (Satt senderen ved siden av så er det lettere å få et bilde av størrelsen, det er et langt fly..)

Sånn kan det enkelt deles opp for transport, framvinge og finner/motordeksler festes med nylonskruer, vinger "snappes" på:

Flyet skal ha tre servoer: en til framvingen eller canarden, dette er høyderoret, og når man drar stikka mot seg, går høyderorene ned.. Sånn blir det når høyderoret er montert foran på flyet. Viktig at jeg ikke glemmer det når jeg skal sette opp radioen . Skal bruke Hitec miniservo HS80 her (samme som HS81, bare eldre, dyrere, tyngre, større og svakere..). Balanserorene er kun balanseror, ikke noe elevonmiks med høyderor. Snagget er at Multiplex skriver i veiledningen at det skal være mindre utslag nedover enn oppover på balanserorene. Litt vel mye triks å løse dette med rorhornet alene så her må servoene kjøres mot hver sin kanal og mikses i radio. Hadde egentlig tenkt å bruke en felles kanal og Y-kabel men det går da ikke. Det er vel for å forhindre "adverse yaw" at de gjør det sånn, dvs. at balanseroret som går ned og løfter vingen, også gir økt drag og gir en yaw (dreining siderorsplanet) i motsatt retning av roll-svingen. Har jo ikke noe sideror på dette flyet til å møte denne effekten så kanskje derfor. Men jeg vedder på at det hadde gått like bra med like utslag .. Men gidder ikke å prøve! Skal bruke Hitec HS81 til hvert balanseror. Det skal være en haug av veldig lange servoledninger til servoer og ESC'er her. Har kjøpt en rull med Hitec servoledning, og og lager forlengelser/Y-ledd ved å lodde skjøtestykker på servoledningen, med krympestrømpe over hver leder. En grei lodding er faktisk en mye bedre forbindelse enn en slarkete servo skjøtekabel..
Lim og Elapor: Det står i veiledningen at man skal feste servoen med krympestrømpe rundt servoen og så medium Cyano mot Elaporen. Tenkte det var bedre med smeltelim eller silikon og gjorde noen limtester.. Hmmm.. Silikonen faller rett av, og smeltelimet satt også dårlig. Multiplex sier også at Epoxy og hvittlim ikke duger. Så da blir det som de sier krympestrømpe og Cyano . Altså stol på det produsenten sier, ikke prøv å være smart, hehe!
Kom ikke lenger nå, men NESTE gang blir det motor montering og greier.
Thorleif
|
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 16/03/2007 : 01:47:27
|
Motorer er limt inn i den faste delen av nacellen, med medium cyano.. Første gang jeg limer inn elektromotorer med cyanoacrylat lim! Det er noen luftpassasjer (forsenkninger i Elaporen) i begge nacelle halvdelene som måtte forlenges litt pga. den litt lengre motor kannen. Letteste måten å fjerne dette Elapor materialet (Isopor også) er å bøye til litt pianotråd, og varme denne med en propanbrenner eller noe. Da er det som å skjære i smør.. Kan også lage fine hull med en 3-4mm pianotråd stang.
Radiostøy er fiende nr.1 i elektrofly, og børstemotorer er ekstra ekle i den sammenhengen. Når børstene subber mot kommutatorkontaktene dannes det gnister, som genererer et stort støy spekter. En annen støykilde er den høyfrekvente switchingen av motorstrømmen fra speedkontrolleren. Når mottakeren blir utsatt for denne radiostøyen i stort nok monn, får vi radioutfall, redusert radiorekkevidde og glitcher som resultat. Så støyen må dempes og mottakeren/antennen plasseres langt vekk fra støykildene og ledningene til disse. Det er også lurt og ikke trekke servoledninger paralellt/nære den støyende ledningen mellom batteri/ESC/motor. Jeg foretrekker å ha ESC så nær motor som mulig, for å ha så kort ledningssløyfe som mulig på den spesiellt støyende forbindelsen mellom motor og ESC. Jeg har derfor plassert ESC'er rett bak motorene i nacellen. Har også tatt ut et ekstra luftinntak i den øvre nacelle halvdelen for å kjøle ESC'en bedre. For å redusere at radiostøy generert i motor og ESC forplanter seg via kablene har jeg montert en liten ferritt ringkjerne på både strøm inn til ESC og på "servoledningen" inn til ESC'en. Disse ferrittene gir god dempning av de høyfrekvente støystrømmene. Pass bare på å trekke begge/alle ledningene "samtidig" gjennom ringen, da får man det som fint kalles "strømkompensert drossel" som gjør at man kan kjøre mye strøm gjennom ferritt ringene uten problemer.
Motoren har innebygget to keramiske kondensatorer mellom polene/børstene og kannen. Disse kondensatorene "kortslutter" støystrømmene på stedet slik at de ikke forplanter seg utover, strålt og via ledningene. Men for sikkerhet skyld så lodder jeg nye kondensatorer (som følger med i motorpakken) mellom polene og kanne. Litt vanskelig å lodde mot kannen, krever ganske varm loddbolt med høy effekt.. Lodder også en kondensator direkte mellom polene (husk isolasjonstrømpe for å forhindre kortslutning mot kannen ).

ESC GWS Li480: Bildet viser før og etter påmontering av ekstra (medfølgende) kjølefinne. Det følger med en liten Aluminium profil, silikonpad og gjennmsiktig krympestrømpe. Men ingen beskrivelse om hvordan dette skal monteres.. Står bare at regulatoren tåler mye mer strøm med kjølefinnen montert, så det bør vel gjøres da. Sånn skal det gjøres: 1: Fjern krympestrømpen som sitter der fra fabrikk. 2: Fjern beskyttelsespapir på begge sider av isolasjons pad, og legg den mot metallflaten på den store transistoren. 3: Legg kjølefinnen på toppen av isolasjonspadden, og krymp krympestrømpen over. 4: En kjølefinne under krympestrømpe er ikke så bra kjølefinne, så ta en skalpell og skjær ut riller i krympestrømpen som følger rillene i kjølefinnen. Hmmm.. det kunne vel GWS gidde å skrive på pakken??

BEC: Disse GWS regulatorene har BEC funksjon dvs. "Battery Eliminator Circuit", dvs. at det i ESC'en er en spenningsregulator som regulerer ned spenningen fra kjørebatteriet til 5Volt til servoer og mottaker. Snagget er at disse to regulatorene kobles sammen i en "Y-forbindelse" til mottakerens throttle kanal.. Det betyr jo da at begge ESC'ene prøver å forsyne mottaker og servoer med hver sin 5Volt i paralell. Høres jo fint ut da, hvis en slutter å virke vil den andre ta over.. Men det er litt usikkert om disse regulatorene liker å ligge i paralell mot hverandre, det kan bli ustabilitet og greier, litt avhengig av kretsløsningen. I Y-leddet kobler jeg derfor vekk den røde +ledningen fra den ene ESC'en. Slik at kun en ESC står for BEC'en. Det er kun tre miniservoer så det klarer fint en BEC krets å levere strøm til. Hmmm.. mange detaljer med elektrofly egentlig..  Neste gang blir det vel sluttmontering, balansering osv..
Thorleif |
Edited by - Thorleif on 16/03/2007 10:23:52 |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 22/03/2007 : 00:39:34
|
Da er alt på plass og flyet er balansert. Motoreren er prøvekjørt, og det gikk litt mer strøm enn forventet på full guffe, ca 20Ampere til hver motor. Dvs. 40Ampere fra Lipo batteriet, men det kan levere 70Ampere kontinuerlig da.. ESC'ene kan vel klare denne strømmen kortvarig, men det er verre med motorene. De blir veldig varme ved den strømmen, kan vel nesten smelte ut av Elaporen.. Så jeg reduserte maks throttle utslaget på senderen til det gikk maks 30Ampere. 15 Amp. i hver motor går bra kortvarig. Men det blir nok av skyvkraft tror jeg, de 6x4 propellene blåser ganske kraftig ved 2x15Amp. Målte ikke turtallet, men skal gjøre det siden. Regner med at en flytid på 15 minutter skal gå bra med litt kontrollert throttle bruk. Håper bare ikke at disse tynne 6x4 APC elektro propellene brekker ved landing.. Kan jo vurdere APC elektro foldepropeller. Flyet skulle balansere bra med mottakeren lengst fremme, og batteriet langt bak i flykroppen. Men med de litt tyngre motorene måtte jeg gjøre litt om på dette, med batteriet lengst fremme, og mottaker (Hitec Micro555 dual conversion) langt bak. Antennen skulle egentlig ligge i en spalte under flyet, men det passet ikke helt med den nye plasseringen av mottakeren. Og litt dumt å kanskje ødelegge antennen ved landing. Den ligger derfor nå i en ny spalte langs kanten på oversiden.

Har også kommet til at smeltelim fungerer ganske bra på Elapor, ikke så bra som Cyano da, og selvfølgelig mye tyngre.. Og varmen fra smeltelimet smelter også Elaporen litt. men er greit til å lime fast enkelte ting som Cyano ikke er så bra mot. Mutliplex har laget noen smarte stag til rorhorn forbindelser, som er beveglige i to akser, og som kan snappes løs fra rorhornet. Det gjøre at de avtagbare vingene kan demonteres enkelt uten å forstyrre instillinger. Her er et bilde av Canarden m.servo og de fine rorhorn tilkoblingene:
 Her er bilder av motor/ESC nacelle åpen og montert (monteres sammen med nylonskrue og en stor O-ring ytterst ved motoren:

Litt justering av utslag og greier på radioen nå så er flyet klart til jomfruturen. Trenger et nytt batteri fra Elefun (3700mAh/3cell/20C) da jeg klarte å ødelegge det ene (av de to) jeg hadde .. Se FV-1000 tråden...
Fikk en ide: Dette flyet mangler jo sideror.. Men det har jo to motorer med hver sin ESC (de er sammenkoblet nå da), men hva om de ble koblet til hver sin kanal, og via en eller annen miksefunksjon på senderen (jeg er sikker på at det er mulig med Futaba 9C), kunne disse mikses mot sideroret? Dvs. at når man ga signal til siderorsving, så ville motoren i svingretningen droppe litt turtall (eller den andre øke, eller begge deler). Dette vil gi en thrust kontrollert sving... Det hadde jo vært kult? Kanskje knife-edge ville være mulig?? Canard i knife-edge hadde jo unektelig sett morsomt ut..
Vi får se, først jomfruturen vel  Thorleif
|
Edited by - Thorleif on 26/03/2007 00:58:18 |
 |
|
|
jørn
133 Posts |
Posted - 24/03/2007 : 22:22:49
|
Vert spenende å følge med.. Håper dato for jomfrutur blir publsert. 
Jørn |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 26/03/2007 : 00:14:27
|
Hei Jørn, kanskje det påsketreffet kunne være en fin anledning til jomfrutur? Er det bestemt noen dato? Må bare bestille en Lipo pakke til fra Elefun.no, skal prøve å ordne det i morgen.
Dette blir litt "off topic", men husker du det treet vi sagde ned i fjor (etter tillatelse fra bonden ) for å redde flyet jeg hadde parkert i toppen ? Har du fortsatt den fine motorsagen?? Det har seg nemlig slik at nå har jeg en OS .50SX som henger etter propellen, høyt oppe i nabo bjørka, hehe . Fin motor da.. Den satt på en fin Magnum speed modell, som etter motorstopp ikke kom seg tilbake til stripa. Flyet falt ned fra treet men motoren henger fortsatt der.. Men det kan vi komme tilbake til !
Tenkte jeg skulle måle motor turtallet på Sonic Liner med batteristrømmen begrenset til totalt 30Ampere, og den viste en RPM på ca 14000 på hver motor. Tror det skal være rikelig for en grei kastestart, men det vil tiden vise. To motorer som snurrer hver sin 6x4 propell med en RPM på 14000 er jo noe. Blir bra lyd i hvertfall! Forresten ikke så enkelt å måle turtallet på elektrofly inne.. Disse turtellerene er jo opprinnelig laget for glow motorer, og de starter vi jo vanligvis ikke inne.. Jeg prøvde å starte enn Cox glow motor på gutterommet når jeg var 10 år eller noe, skrekk og gru, anbefales ikke!! Turtelleren er basert på å måle repetisjonshastigheten på (sol)lysblinkene som propellen skaper. Problemet er at jeg har lite sollys inne, det går i lamper som blinker 100ganger i sekundet fra lysnettet .. Turtelleren påstår at arbeidslampen min snurrer med en RPM på 3000, noe den absolutt ikke gjør.. Det er fordi vi har 50Hz lysnett, og da blinker lampen 100 ganger i sekundet. Det er jo 60 sekunder i et minutt, og delt på to for tobladet propeller gir 3000.. Så en nødløsning er å skru av lyset, og finne en lommelykt som lyser mot propellen, og ha turtelleren på andre siden. Men det er nok en viss fare for at man får en psykologtime eller noe hvis familiemedlemmer finner en sittende i en mørk kjeller med modellfly, hylende motorer, lommelykter og måleinstrumenter, så jeg valgte å ta med flyet ut i hagen i formiddag . Både tryggere og mer hyggelig .
Thorleif
|
Edited by - Thorleif on 26/03/2007 01:27:06 |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 27/03/2007 : 23:33:01
|
Jeg tenkte at det var på tide å veie denne modellen nå, for å se om jeg var over eller under målvekt på 1.55kg.. Men først måtte jeg ha en bedre vekt! Jeg var litt lei den unøyaktige mekaniske kjøkkenvekta. Så på Clas Ohlson har de en digital kjøkkenvekt til kr.298, som sagt så kjøpt!! Den går bare til 3kg, men da får man heller veie flyene i flere deler, for eksempel etter en krasj . Nøyaktig er den også, sjekket mot noe jeg visste vekten på og den var nøyaktig til grammet omtrent. Men til saken, flyet veide 1.27kg.. Og det med oppgraderte motorer, og batteri med mye større kapasitet enn opprinnelig. Det var opprinnelig anbefalt 8celler 3000mAh NiMH batteri pakke, og den veier typisk 480gram. Hyperion 3S/3700mAh/20C pakken veier kun 287gram, så det er batteri oppgraderingen som står for det meste av vekt gevinsten. Mye lettere batteri med høyere kapasitet, høyere spenning (9.6V mot 11.1V nominell) og MYE høyere strømrating, bra!!
Temperaturen på motorene er ganske høy når de går på full effekt (begrenset til 15ampere pr.motor), og jeg skal montere temperaturstrips som viser hvor varme de har vært. Litt usikker på smeltepunktet til Elapor, men jeg tror Elapor bare er et merkenavn for EPP (Ekspandert Poly Propylen), samme som Depron er. Smeltepunktet til Polypropylen er ca 165grader Celsius står det på Wikipedia, men om den har andre egenskaper når den er ekspandert vet jeg ikke?? Sendte en mail til Multiplex USA, men de svarer ikke selvfølgelig. Stilte loddebolten min til 150grader og syntes den klarte å smelte Elaporen så vidt. Men uansett så tåler Elapor ganske mye varme da, og så varme skal ikke motorene bli, da varer de i såfall ikke lenge! Det var alt for denne gang, jomfrutur nærmer seg! Satser på å få Bo til å filme turen ..
Thorleif |
Edited by - Thorleif on 27/03/2007 23:46:17 |
 |
|
|
jørn
133 Posts |
Posted - 29/03/2007 : 10:00:02
|
Heisan. Sagen lever fremdeles. Hadde vert fint med jomfrutur i påsken, et høydepunkt... Info om tid kommer på siden om kort tid. Jørn |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 09/04/2007 : 01:09:21
|
Ok, jomfruturen er unnagjort og det gikk veldig bra ! Men først litt om hva jeg gjorde før jomfruturen.. Bo tok også en haug med bilder på turen som må klargjøres, så først litt mer tørrprat :
Leste på nettet at denne modellen lett fikk flutter i hovedvinge og canard, og at den veldig lett brakk tvers over i den lange "halsen". Litt høy hastighet i stup så var det gjort. Mange forteller at de har mistet modellen sin på denne måten, så jeg ville gjøre noen modifikasjoner før jomfruturen. Leste også at mange mente at landingshastigheten ble betydelig redusert og takeoff (les kast) forenklet ved å flytte balansepunktet 2,5cm bak anbefalt cg punkt.
Selv med et så endret balansepunkt bakover, skulle den ikke bli utstabil i pitch planet.. Problemet var at batteriet lå i det fremre rommet, uten mulighet til å bli flyttet bakover, og bly er FYY! Så Måtte skjære vekk den fremre romdelingen for å kunne flytte batteriet bakover. Forlenget også "grøften" som går innvendig i kroppen, for å kunne lime inn et 10mm karbonfiber rør. Det ville nok gi kroppen den styrken som skulle til. På Hobbyland på Strømmen hadde de ikke karbonfiberrør på lager, så det ble furulist på 8x10mm. Limte den inn med smeltelim. Slik ble det seende ut:

For å redusere faren for flutter så festet jeg glassfibertape langs de ytre vingepanelene og canardvingene på begge sider. Veier ikke mye, og gir mye stivere vingepaneler.

Nærbilde av snapon systemet til rorhornene, med to bevegelses retninger:

Totalvekt med Hyperion 3s/20c/3700mAh batteri er nå 1,31kg, mot tidligere 1,27kg. Dvs. en økning på 40gram. Det er det verdt! Tross alt var målet å komme under 1,55kg..
Var litt bekymret for at batteriet fikk for dårlig kjøling så jeg skar ut litt Elapor bak canardfestet for luftinntak, og smeltet ut et hull bakerst i "kabin taket" for exit.. Da skal kjøling av batteriet bli bra i flukt.
Fikk forresten svar fra Multiplex i Tyskland når det gjaldt smeltepunkt til Elapor, det er ca 165gC! Det vil si samme som for Polypropylene. Så varme skal vel ikke motorene bli ..
Så var det å fikse bildene fra jomfruturen ! Thorleif
|
Edited by - Thorleif on 09/04/2007 01:25:54 |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 10/04/2007 : 01:13:36
|
Så jomfrutur, 1 påskedag 8/4-2007:
Ikke perfekte forhold akkurat: skydekke: 100%, vind: lett bris 4m/s, temp: +3gC, Nedbør: sludd/snø. Men opp skulle dette flyet! Hadde sjekket radiorekkevidde på forhånd med senderantennen delvis nedslått og motorer på full guffe. Bo er kjempegod til å kaste og med full guffe på motorene (begrenset til 15Amp i hver) klatret den fint oppover. Det er en litt stor modell så det er fint å få hjelp til å kaste den. Det kom noen ganske bra vindkuler, og det var ganske rart hvor lite vinden påvirket flyet, når den møtte vind fra en eller annen kant så liksom bare vibrerte modellen litt, og fløy på.. Rart. Hadde en Ferias elektro oppe også, og den var i samme vinden HELT umulig å fly.
Tok flyet ganske høyt for å teste ut stall egenskapene som jo er hele cluet med denne modellen, og de var uten å overdrive helt uvanlige. Kunne throttle helt ned, og gi fullt høyderor på canarden. Resultatet var bare at nesa først løftet seg, canarden stallet, nesa falt framover og flyet fløy videre. Ingen vinge som droppet . Kunne fly veldig sakte med høy nese, og bare gasse på og klatre med uvanlig høy angrepsvinkel. Mangler sideror så noe knife edge og siderorsakrobatikk ble det ikke mulighet til å prøve seg på. Flyet staller jo heller ikke hovedvingen så snaproller og dens slags greier er jo utelukket. En canard blir ikke en typisk akromodell , og i hvertfall ikke uten sideror.
Men kunne som nevnt tidligere simulere sideror ved å gi differensiell thrust til motorene som sideror. Tanken var at jeg kunne få til knife edge på den måten, men da må man ha mye motorkraft, sikkert børsteløse motorer. For Knife edge ville nok kreve fullt pådrag av begge motorer, og for å få differensiell motorstyring måtte jo den "øvre" motoren i knife edgen droppe litt turtall... Så ville nok ikke bli lange knife edgen da.
Så det ble loop, roll, invertert halv cuban 8 (puh), osv. Den fløy veldig fint invertert, men måtte hele tiden gi litt "ned" ror. Følte at den var litt skummel å fly lavt invertert, men må vel bli litt kjent med modellen.
Landing: det blåste litt friskt, og jeg simulerte litt dead-stick og da sank den farlig fort igjennom. Den trenger litt gass nesten helt til touchdown, i hvertfall i den varierende motvinden som var da. Litt følsom i pitch planet i ground effect, men samtidig stabil. Tok 5 landinger, og brakk ett propellblad på siste turen. Foldepropeller er nok ikke nødvendig da. Hadde 3 batteripakker på 3700 og 3300mAh,og fløy ca 8min. på hver. Har ikke sjekket hvor mye som var igjen på pakkene, men de var absolutt ikke tomme. Skal se hvor mye som går inn i dem når jeg lader de opp igjen, og justere alarm timeren på senderen deretter. Batteriene var bare så vidt lunka ved landing, og jeg kjente utenpå motor nacellene, de var også bare såvidt varme. Skal måle temperatur på motorer mer nøyaktig siden.
Alle disse flotte bildene er tatt av Bo:

One happy pilot, hehe!

Ps. Øgrey Hobby (www.ogrey.no) har dette settet til kr.800,- på tilbud, så løp og kjøp. Muliplex Permax 480 7,2V motorer til kr.130,- pr. stk har han også. Hadde jo vært kult med to i formasjon da .
Happy landings, Thorleif
|
Edited by - Thorleif on 10/04/2007 01:22:20 |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 21/07/2007 : 15:04:31
|
Har nå flydd denne modellen i noen måneder, og syntes den er ganske gøyal.. I begynnelsen av tråden skrev jeg at denne modellen ikke trenger så høy motorytelse, så børstemotorer er ok . Trekker meg på det nå.. For å få utnyttet de helt spesielle egenskapene som canarden gir, må mer motorkraft til! Jeg vil ha rå klatring i høy vinkel . Letteste måten å få til det på er å bytte til børsteløse motorer og fartskontrollere. Velger en løsning med to fartskontrollere, det gir også mulighet til differensiell styring av motorene. Da vil knife-edge uten sideror bli mulig (tror jeg..). Første test er programmering av senderen med det eksisterende børsteoppsettet. Så en runde med motorcalc programmet for å finne riktig motor/propell setup. Jeg fortsetter å bruke 3cell Lipo som jeg har i dag.
Happy landings, Thorleif |
Edited by - Thorleif on 21/07/2007 15:05:17 |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 31/07/2007 : 18:15:35
|
Differensiell styring av de to motorene er nå programmert inn i min Futaba 9C sender, og test i lufta er gjort.. Oppsett i senderen krevde bruk av to programmerbare miksere (det er syv miksere i 9C senderen), og det fungerte strålende. Lager en liten oppskrift til slutt om hvordan jeg programmerte dette, sikkert ganske likt i andre sendere. Som vanlig gjorde jeg en liten tabbe, som resulterte i en aldri så liten kræsj . Men dette EPP materialet er lett å lime sammen med grønn cyano på den ene flaten, og cyanokicker på den andre. Det tok omtrent to minutter å fikse flyet. Men her er tabben: Jeg hadde begrenset motorstrømmen til under 15Ampere i hver motor, ved hjelp av utslagsbegrensning i senderen. Tenkte at de motorene godt kunne tåle litt mer strøm, så jeg økte maks-strømmen til ca 18Ampere i hver motor . Monterte temperatur indikatorer på motorkannen for å kunne se hvor varme de ble, og tenkte at jeg kanskje slapp å kjøpe børstløst oppsett likevel. Men den gang ei, disse 480 motorene med direktedrevet 6x4 APC electro, 3cell Lipo og 18Ampere ble litt for mye effekt.. I noen litt tvilsomme manøvre brukte jeg litt mye maksthrottle, og motorene mistet etterhvert omtrent all effekt.. Det endte med landing med nesa først, rett i bakken . Temp.indikatorene viste at temperaturen hadde vært godt over 105grader, og EPP materialet hadde begynt å smelte (smeltepunkt ca 165grader C). Så børsteløse motorer og nye fartsregulatorer til disse må handles inn!
Men det som var gøy var hvor bra den differensielle motorstyringen fungerte. Dette er tingen for to-motors elektrofly (det er det vel i grunnen for to-motors fuel fly også, har jo en servo til hver throttle), forsøkte knife edge men det ble bare såvidt, da den manglet motorkraft. Men fine diff.svinger gjorde den, og en helt utrolig "stallturn". Dro den rett opp,throttlet til 0, og rett før den stoppet, slo jeg inn fullt sideror (slik at kun den ene motoren dro på ganske bra). Da snublet den rundt og rollet dramatisk mot bakken. Jeg er glad jeg tok den i god høyde, for det tok litt tid å få den ut.... Var ganske nære bakken når den rettet seg opp. Tok den et par ganger, og det så ganske sprøtt ut hver gang .
Her er sender oppsettet: Trenger altså to miksere for å få til dette (eller så går det vel også på et vis med en ekstern elevon/V-tail mikser, som selges for kr.150,- eller noe hos elefun.no). Ettersom dette flyet ikke har sideror, er kanal 4 ledig, så jeg bruker den til venstre speedkontroll. Høyre speedkontroll er som vanlig koblet til kanal 3.
Mikser 1 (Throttle -> Rudder): denne mikser kanal 3 til til kanal 4, slik at utslag på throttle stikka skjer proposjonalt på begge motorstyringene. Rate> -100 -100 Offset> 50% Mix> On Mas(ter)> Thro(ttle) Sl(a)v(e)> Rudd(er) Link > Off Trim > Off Sw > uvesentlig f.eks F Posi > Null (dvs at denne miksen alltid er på, og ikke er styrt av bryter F's stilling. Hvis man er usikker så kan man jo velge å aktivere begge miksene kun med en bestemt bryter i en bestemt posisjon)
Mikser 2 (Rudder -> Throttle): denne mikser kanal 4 (sideror) til kanal 3, og gir på den måten siderorskontroll over motorene. Rate> +100 +100 Offset> 0% Mix> On Mas(ter)> Rudd(er) Sl(a)v(e)> Thro(ttle) Link > Off Trim > Off Sw > uvesentlig f.eks F Posi > Null (se over)
For at de skal styres differensiellt må kanalen 3 være invertert, slik at den går motsatt vei som følge av mikser 2.
Følgende vil nå skje ved en høyre siderorssving: 0% throttle: venstre motor gir litt fart, høyre motor står stille 50% throttle: venstre motor øker farten, høyre motor reduserer farten. 100% throttle: venstre motor går med full fart, høyre motor reduserer farten (dette blir da knife edge stillingen).
Hmm.. litt vanskelig å forklare det med ord, lettere når man har senderen foran seg. Skriv et innlegg hvis jeg har forklart det dårlig..
Nå er det bare å finne et bra børsteløst motor oppsett, oppskriften blir vel MotoCalc, så Elefun.no og/eller Thorbjørn & Kåre!
Happy landings, Thorleif |
Edited by - Thorleif on 31/07/2007 18:28:09 |
 |
|
|
Thorleif
308 Posts |
Posted - 20/08/2007 : 21:38:20
|
Nå er Sonic Liner prosjektet ved veis ende! Slik ble det: brukte motocalc programmet for å finne en passende børsteløs setup, og fant ut at Mega 16-15-6 børsteløs motor (fra Thorbjørn og Kåre) og 25Amp børsteløse regulatorer fra Elefun nok ville være løsningen. De ville kunne snurre en 8x6APC electro med en RPM på ca 11.000. Strømmen skulle bli ca 20Ampere. Ble bare litt skremt av prisen på oppgraderingen: i overkant av Kr.2.000,- . Litt drøyt for et eksperiment prosjekt egentlig.. Tilbake til motocalc.. Kjørte en simulering med de beste børstemotorene Multiplex har i 400kanne (450Turbo), og de skulle kunne kjøre 20Ampere med en 7x5APC electro prop. RPM ca 11.000. Ikke så bra som børsteløst, men da kunne jeg bruke regulatorene jeg har i dag, og med en pris på Kr.350,- pr motor var valget enkelt! Jeg kjører fortsatt 3Cell Li-PO pakker på 3.3-3.7Ah (20C). Motorer ble bestilt hos Øgrey, kom i postkassa etter noen dager . Innkjøring i batterivann som beskrevet tidligere.
De forrige motorene var limt inn med grønn cyano og kicker.. Var livredd for å få lim inn i motorene den gangen, og ville ikke gjenta det. Ville prøve en ny limmetode denne gangen, og ettersom disse motorene blir varme (70-80grader tenker jeg) var smeltelim ikke aktuelt . Løsningen ble silikonlim. Det tåler varmen, fyller opp tomrom, og er fleksibelt. Brukte ikke vanlig dritt silikon (den som stinker eddik..) men brukte industriell silikon. Giftige brannfarlige greier før det tørker.. Send meg en mail hvis noen vil vite hvor man kan kjøpe denne. Men resultatet ble helt supert. Lagde også mye bedre luftinntak og utganger for kjøling av motorer og regulatorer.
Fredag kveld: Skulle bare kjøre litt strøm i motorene med propeller montert, før testtur dagen etter. Hadde amperemeter koblet inn og dro strømmen sakte opp til ca 3Amp ihver motor, så etter ca 5sekunder kom det en røyksky opp fra den ene regulatoren, og motoren gikk med full fart.. ca 30Ampere gikk det i den motoren før jeg fikk nappet ut batteriet... Farlige greier disse elektro motorene.. Koblet ut den motoren, og prøvekjørte den andre. Samme skjedde, hvit røyk, fullfart og 30Ampere.. Da tok jeg en øl, og prøvde å tenke på noe annet .
Lørdag morgen: Koblet opp en haug med måleinstrumenter, byttet transistorene på regulatorene. Fant fort ut at reversspenningene som kommer over motorene når de reguleres hadde ødelagt transistorene. Koblet en kjempediode over hver motors poler, og da var problemet løst. mye futt i disse 450Turbo motorene. Gjenget også hull i kjølefinnene og skrudde de fast til transistorene. Se bilder:

Begrenset maks throttle utslag fra senderen til 20Ampere i hver motor, og da blir motor regulator/diode sånn passe varme på bakken. I lufta får de kjølt seg bra tenker jeg.
Så rett opp på Lukeenga for testtur: Den fløy kjempefint med nytt motoroppsett. Klarer nesten knife edge.. Mye mer morsomt å fly det nå som det er litt mer power. Det var verdt oppgraderingen!
Så var det over til Stingray Delta igjen .
Happy landings, Thorleif
|
Edited by - Thorleif on 20/08/2007 21:40:17 |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|